30 år med elektrisk mobilitet

Over 30 år har vært et eventyr med både oppturer og nedturer. Vi har mange å takke, både kunder og andre ildsjeler som har bidratt. Våre ansatte som brenner for innovasjon, utvikling og elektrisk mobilitet (som tar liten plass).

1990

Eventyret startet

Eventyret startet tidlig på 90-tallet. Jan Petter Skram, Viggo Vargum, Henning Sjølie og Harald Otto Nilssen drev Kollega Bil AS (derav firmanavnet) som importerte og hadde agentur på den danske el-bilen KEWET. Elbilen hadde to seter foran og bagasjerommet hadde akkurat plass til to danske kasser med øl.

1990-1992

Salg i Norge

Kollega bil solgte 20 eksemplarer av KEWET solgt i Norge fra 1990-1992. Keweten hadde syv-åtte hestekrefter og kjørte fra 0-50 på 10 sekunder.

1993

Satser på ELBIL

Kollega bil bestemmer seg for å satse langsiktig på elbil. I år har de som mål å selge ytterligere 20 Kewet i Norge.

1993

Første i verden - jorden rundt

Geografen Robert Mohr var den første i verden til å kjøre elbil jorden rundt. Han kjørte jorden rundt i en KEWET, dette tok han åtte mnd. Riktignok ikke på en lading og med båt over havene. 

1994

UTVIKLING AV ELSYKKEL

Allerede i 1994 utviklet vi vår første elsykkel. Med motor som drar bakhjulet rundt og batteri plassert i sideveske. Kollega Bil fikk høre at dette kun var for late mennesker og ikke var fremtiden. Med tiden har det vist seg at dette var feil, vi var bare litt forut vår tid.

1995

Den nye stasjonsvognen?

Kollega bil ville ikke gi opp elsykkeldrømmen helt enda og utviklet flere modeller med ulike fraktmuligheter. Samme løsning med sideveske for batteri og motor som dro bakhjulet rundt.  

1996

Døpt Buddy

Kollega Bil AS kjøpte rettighetene og produksjonen av KEWET fra Danmark. Den lille bilfabrikken lå rett ved Akerselva i en liten avstikker til Marcus Thranes Gate 2A i Oslo. Det naboskapet skulle vi bli nærmere kjent med.

1999

Kewet City Van

Kewet Citi Van som ble utviklet med tanke på postdistribusjon. (Jan Petter Skram)

2002

Bilfabrikk på Storo

Stadige oversvømmelser fra Akerselva gjorde at den lille bilfabrikken ble flyttet til Sandakerveien rett ved Storo Storsenter.

2003

Buddy i vekst

Hans Håvard Kvisle var kunde og kjørte rundt i en liten KEWET. Han hadde tidligere vært leder for en annen miljøbedrift og takket ja til å bli daglig leder hos Buddy med ansvar for produktutvikling. Hans var både energisk og kreativ og selskapet fikk en kraftig vekst i hans ledelse.

2004

Ny norskutviklet versjon

Første eksemplar av «Kewet Buddy» som Jo Espen Bjerk designet. Den ble avduket på elbilutstilling i Monaco, den nye «Kewet Buddy» eller Buddy Classic som senere ble navnet. 

2005

Brann

Vi testet ut en tidlig generasjon av Lithium batterier. Den siste medarbeideren som var til stede skulle slå av all lading på testbatteriene før han forlot lokalet. Det glemte han i første omgang, men kom på det da han var kommet hjem. Han reiste straks tilbake til fabrikken, men ble møtt av brannvesen og politi. Ødeleggelsen var nærmest total.

2005

NYTT BILVERKSTED PÅ ØKERN I OSLO

Her var det et ”kjempestort” fabrikklokale. En enorm kontrast til vår lille Buddy hvis den ble plassert midt i lokalet. Ute i fabrikklokalet kunne det legges opp til en langt mer industriell produksjon enn tidligere. Rammene ble lastet inn nord i hallen og satt på små vogner eller traller. Deretter ble disse flyttet fremover og så fulgte montering av motor, ledningssett, karosseri og interiør. Til slutt kom en ferdig og stolt Buddy ut i den andre enden.

2006

Oppgradering

Espen Bjerk tegnet en rundere og mer moderne utgave av den lille elbilen. I 2006 trillet den ut fra lokalene på Økern og fikk navnet Buddy Classic. I 2006 var vi 25 ansatte og 100 nye Buddyer trillet i løped av året ut på veiene.

2007: 192  
2008: 300

2006

Kampen om fordelene

Antallet elbiler vokste på kort tid. Fra 2006 til 2013 tidoblet antallet seg, og i 2013 var det 15 000 registrerte elbiler i Norge. Veksten av elbiler i Norge skyldes mest sannsynlig Norges aktive elbilpolitikk og de fordelene elbilistene hadde.

Disse fordelene lå det hardt arbeid bak fra blant annet aktive Buddyentusiaster. Kjørte du Buddy kunne du en gang i tiden parkere gratis på tvers på kommunal motorsykkel- og bilparkering i Oslo sentrum. I tillegg gratis bompassering og lov til å kjøre i kollektivfeltet. Flere av disse godene gjelder fremdeles.

2007

Full seier til Buddy

Buddy er registrert som motorsykkel og er 244 cm lang. Buddy vant i retten og fikk derfor parkere gratis på kommunale plasser og på tvers. Dette var en viktig kamp for at det fremdeles skulle være storbyens mest praktiske kjøretøy.

2009

Buddy M9

Nytt design, bedre rekkevidde og kjøreegenskaper.

2012

Første prototype av Buddy Flexi Van

Det ble seine kvelder med bygging og sveising på verkstedet. Ut fra to Buddyer ble Buddy Flexi Van bygget. Vi så markedet for en liten bilmodell med mer lastekapasitet for bedrifter i storbyene.

Etter dette tok Petter kontakt med den kjente norske designeren Bård Eker og hans firma Eker Design. De videredesignet  prototypen og utarbeidet en rekke forskjellige varianter, fra pickup til varebil og ”snowmobil”. Men så langt ble det med den ene kjørbare protypen

2012

Nrk forbrukerinspektørene

Hvor langt kan man reise med elbil? Forbrukerinspektørenes Martin Giæver tar med seg den eneste norskproduserte bilen - Buddy - ut på langtur, for å se om den egner seg på Danmarksferie. Se filmen her.

2014

Stopp i bilproduksjon

Bare et fåtall Buddy M9 ble produsert det siste året på Økern i Oslo. Det viste seg å ikke være lett å finne nye lokaler for utsalg og bilproduksjon. Bilene ble satt på vent og vi flyttet butikken 300 meter ned i veien. Da var det godt over 1.100 fargeglade Buddyer på norske veier.

2014

I kveld med Ylvis

Ylvisbrødrene monterte et toghorn på en liten Buddy. Videoen gikk viralt og ble sett av flere millioner. «Stort horn på liten bil»

Se her: I kveld med Ylvis 1

Se her: I kveld med Ylvis 2

2014

Buddy Bike

På grunn av liten plass og sterke konkurrenter fra den etablerte bilindustrien valgte vi en overgang til elsykkel.

Markedet var mer klare for elektrisk sykkel enn på 90-tallet, vi startet med salg av elsykler under egen merkevare. Det ble da naturlig å kalle sykkelen «Buddy Bike».

2016

Designe vår egen elsykkel

Sammen med Eker design begynte vi å leke med tanken om å utvikle en norsk elsykkel fra grunnen av. Vi fikk Eker Design i Fredrikstad til å tegne noen forslag.

2016

Buddy blir filmstjerne

10 spente Buddy’s og 6 Buddy Bike’s tok Norwegian sin Dreamliner mot Toronto i Canada. Under innspilling av storfilmen «Downsizing» skulle de menge seg med kjendiser som Matt Damon, Kristen Wiig, Alec Baldvin og Neil Patrick Harris.

2017

Gunnies rekordbok

Nok en gang skal Robert Mohr rundt jorden på elektrisk mobilitet. Denne gangen på to hjul. Jorden rundt på Buddy Bike M2. I løpet av 3,5 måneder tilbakela han hele 14.106 km og passerte Norge, Sverige, Latvia, Russland med Sibir, Kazakhstan, Kina, USA, England, Belgia og Tyskland. Dette var nok til å sette verdensrekorden «lengste reise på en elektrisk sykkel».

2018

Buddy Electric blir miljøfyrtårn

Vi blir miljøfyrtårn igjen, dette stiller krav til oss selv og våre underleverandører.
(Bilde: Kamzy Gunaratnam, Henrik Reimers, Maiken Skram og Jan Christian Sundt) 

2019

Best i test hos tek.no

I 2019 utmerket Buddy Bike seg i test hos tek.no og kom øverst på pallen. Dette mangedoblet salget. Familie og venner ble tilkalt for å hjelpe til i butikken. Det var kø utenfor døra og vi hadde flere hundre på venteliste inn i 2020.

2021

Tegninger blir til virkelighet

Vi produserer en prototype og tester Buddy Bike X1. Jan Petter Skram og Armin Schultze arbeider tett med eker design for å utvikle x-serien. Målet var å lage en mer bærekraftig high end elsykkel. Elsykkelen skulle kreve lite vedlikehold og har komponenter med lang levetid.

2021

Ny bestselger - Buddy D1

Buddy Bike D1 kommer på markedet og gjør det veldig bra i tek.no sin samletest to år på rad. Dette blir fort en bestselger hos oss i mange år fremover.

2023

Norsk produksjon

Produksjonen av liten mobilitet ble tatt opp igjen på Økern i 2023, denne gangen satt vi ikke sammen biler, men elsykler.