Nå holder Robert foredrag om sin utrolige verdensrekord

IMG-20170905-WA0005-001.jpg

I 2017 syklet tyske Robert Mohr jorden rundt på en Buddy Bike M2.  I løpet av 3,5 måneder tilbakela han hele 14.106 km og passerte Norge, Sverige, Latvia, Russland med Sibir, Kazakhstan, Kina, USA, England, Belgia og Tyskland. Dette var nok til å sette verdensrekorden «lengste reise på en elektrisk sykkel». Robert var også den første til å kjøre jorden rundt med elbil for over 20 år siden. Da kjørte han i en KEWET, forgjengeren til Buddy.

Robert Mohr

Denne helgen var Robert invitert til å holde foredrag på det tyske nasjonalmuseet «Deutches Museum» i München. Anledningen var utstillingen «200 år med sykler». Øyvind Ursin Kavåg fra Buddy tok turen ned og fikk høre spennende historier fra reisen samt se en rekke bilder. 

Robert Mohr

Tidligere på dagen var «jorden-rundt-sykkelen» på sightseeing i München hvor interesserte turister fikk høre om turen og beskue sykkelen.

Om reisen til Robert vekket nysgjerrighet kan du lese flere blogginnlegg om turen HER.

Vi håper å få til et likende arrangement i Oslo våren 2019 hvor man kan få høre foredraget til Robert på engelsk, samt være med på en felles sykkeltur. Dette vil vi komme tilbake til senere.

Verdensrekord på Buddy Bike

Mongolia2.jpg

Verdensrekordforsøket startet 16. mai fra Økern i Oslo. Siden dette har geograf og journalist, Robert Mohr fra München, syklet opptil 350 km daglig. Turen har gått gjennom Norge, Sverige, Latvia, Russland med Sibir, Kazakhstan, Mongolia og Kina. Deretter fløy han til Los Angeles og syklet tvers over til Florida. Tre måneder etter første pedaltråkk ble verdensrekorden satt. Det var i Texas han nådde den magiske distansen 12.380 km. som var nok til å slå den gamle rekorden satt med en elektrisk motorsykkel. Selv om målet var nådd sluttet ikke Robert å tråkke. Han tok fly fra Florida til London og deretter båt over til Frankrike før han syklet den siste biten til hjembyen München.

Buddy bike m2 texas

Turen var nøye planlagt, og det hjalp godt at han kunne russisk i tillegg til tysk og engelsk. Han hadde også erfaring med liknende eventyr. Tyve år tidligere var han den første til å kjøre jorden rundt med elbil. Han valgte da en KEWET, forgjengeren til norskproduserte Buddy, og for å følge opp tradisjonen kontaktet han Buddy Electric for å låne elsykkelen Buddy Bike M2.

-          Vi var usikre på om Robert mente alvor da han kontaktet oss og lurte på om han kunne låne en elsykkel. Alt kunne jo gå galt på en slik tur, forteller Jan-Petter Skram i Buddy Electric.

For at Robert skulle klare 8 timer på sykkelsetet daglig hadde han med seg tre batterier på 630 Wh hver og tre ladere. I tillegg fikk sykkelen påmontert såkalte «punkteringsfrie» dekk og et forsterket kjede. Han tok med seg favorittsetet fra den gamle sykkelen sin og pakket alt han trengte til turen i to små sykkelvesker. For en mer behagelig tur fikk han også en setepinne med demping. Foruten dette var elsykkelen lik originalutgaven.

Buddy Bike M2

Målet med verdensrekorden var å bevise at elektrisk mobilitet er fremtiden.

-          Hvis jeg klarer å sykle jorden rundt på en elektrisk sykkel, bør det være enkelt for andre å bruke elektrisk transport i hverdagen, sa Robert Mohr før avreise.

De største utfordringene var risikoen for å bli ranet, Mongolias ødemarker samt klimatiske forhold.  Når gradestokken passerte 45 i skyggen ville det blitt krevende om ikke sykkelen hadde vært elektrisk.

Allerede i Sverige ble han frastjålet sykkelen, men den kom raskt til rette ved hjelp av politi og GPS-sporing. Frykten han hadde for Mongolia slo derimot ikke til. Her ble han møtt med åpne armer, fikk enkelt ladet batteriene og fikk tilbud om både kost og losji.

I Sibir og Russland møtte han andre entusiastiske syklister som fulgte han et stykke på veien før han skrudde opp elkraften og suste av gårde. Turens største utfordring støtte han på i trykkende varme i Kina. Strenge regler gjorde at han ikke fikk lov å ta med seg batteriene på flyet til USA. Flere løsninger ble vurdert. Han kunne snu og sykle resten av distansen i Europa. Det ville fortsatt telle som en rekord i Guinness. Den andre muligheten var å finne en forhandler av tilsvarende batteri i Los Angeles. Valget falt på sistnevnte alternativ.

I USA ga det lokale elsyklende politiet gode råd på veien, samtidig som han lovlig kunne øke hastigheten på elsykkelen fra 25 km/t til 32 km/t.

LA.jpg

Turen har gått nærmest knirkefritt uten større problemer. En reparasjon av et overbelastet bagasjebrett og nedslitte bremseklosser foran nå helt på slutten, var det hele. I tillegg byttet han bakdekk i Los Angeles fordi det så slitt ut. Det skulle han komme til å angre på. De punkteringsfrie dekkene hadde klart seg helt fra Oslo til Los Angeles uten så mye som en liten punktering. Det nye bakdekket derimot punkterte hele fem ganger på kort tid. Til slutt fikk han byttet til samme dekk som politiet og de hyppige punkteringene ga seg.

Et stort antall medier har vist interesse for verdensrekordforsøket underveis og han har vært på TV og i aviser i alle landene han har besøkt.

buddy bike m2 russland

Erfaringene Robert har fått fra turen lover bra for alle som vil bruke elsykkel. Det er et pålitelig fremkomstmiddel som lever opp til Roberts målsetting om å vise akkurat det.

Nå gjenstår det bare å vise frem dokumentasjon til Guinness World Records og motta all ære og berømmelse dette fører med seg. Dokumentasjonen består av signaturer fra vitner han har møtt gjennom hele reisen samt bilder av sykkelens kilometermåler underveis.

 

 

Jorden rundt med Buddy Bike

Jorden rundt på elsykkel

Tirsdag 16.mai startet et Guinness verdensrekordforsøk fra Buddy Electric sine lokaler på Økern i Oslo. Geograf, forfatter, journalist og eventyrer, Robert Mohr fra München, skal sykle jorden rundt på elsykkelen Buddy Bike. Han reiser gjennom Sverige, Latvia, Russland, Mongolia, Kina, USA, Portugal, Spania, Frankrike, og om alt går etter planen skal han ankomme Street Life festivalen i München i september 2017.

- Jeg har brukt lengre tid på planlegging enn tiden jeg skal bruke på selve reisen. Min reiserute er på 24.000 km. og vil slå den gamle rekorden på 12.000 km. med god margin. Denne rekorden ble riktignok utført på en elektrisk motorsykkel, og ikke en elsykkel. For å rekke tilbake til festivalen i september må jeg sykle hele 20 mil om dagen. Det vil si 8 timer på sykkelsetet hver eneste dag, forteller Mohr.

Sykler for miljøet

Målet bak rekordforsøket er blant annet å vise at elektrisk mobilitet er en god transportløsning. Mohr ønsker å bidra til at flere endrer sine transportvaner og tenker mer miljøvennlig. Han sykler daglig mellom arbeid og bolig, og har registrert at det er både raskere, rimeligere og morsommere enn for bilister som kjemper mot tiden i kø.

- Hvis jeg kan vise at det er mulig å sykle jorden rundt på en Buddy Bike, betyr det at det bør være enkelt å bruke elektrisk transport i byene, sier Mohr.

Farer og problemer

Det er mye som kan gå galt når man skal sykle jorden rundt. For å redusere faren for problemer har sykkelen fått punkteringsfrie dekk og et kjede av høyeste kvalitet. Mohr sin største bekymring er at sykkelen skal bli stjålet og han ser for seg at Mongolia blir den mest utfordrende destinasjonen. Dette kommer av at det er mye ødemark der.

- Elsykkelen fungerer også uten strøm om det blir en utfordring å finne ladepunkter. Jeg har med tre store batterier på 630 Wh. Dette gjør at jeg i teorien kan sykle 350 km før jeg må lade, forteller han.

Han har pakket alt han trenger for de neste 4 månedene i to vanntette sidevesker.

- Jeg har med to sett klær, to sett med sko og soveposen min. Så langt det er mulig vil jeg unngå å ta inn på hotell eller herberge. Planen er å ringe på hos tilfeldige familier og høre om jeg kan låne strøm og sove i hagen deres. Jeg blir ekstra glad om jeg blir invitert inn, smiler Mohr.

Allerede på dag tre ble Mohr sin største bekymring en realitet. Elsykkelen ble stjålet fra et vandrehjem i Ørebro, Sverige. Takket være GPS-sporing, politiet og hjelpsomme hotellansatte fant han sykkelen igjen. Frontlys og baklys var ødelagt, men ellers var den i god stand.

Jorden rundt med elbil

Jordomreiser er ikke nytt for Mohr. I 1992/1993 ble han den første til å kjøre jorden rundt med elbil. Turen varte i 8 måneder og han tilbakela ca. 32.000 km. Da var han i begynnelsen av 20-årene og brukte god tid på de ulike destinasjonene.

- På min første jordomreise reiste jeg fra vest til øst, altså motsatt vei. Da kjørte jeg med elbilen Kewet, forgjengeren til Buddy. I den lille elbilen var jeg beskyttet mot vær og vind, det er jeg ikke nå. Det at jeg reiste med forgjengeren til Buddy for 25 år siden er hovedgrunnen til at jeg oppsøkte Buddy Electric for å låne en elsykkel av samme merke.