Verdensrekord på Buddy Bike

Mongolia2.jpg

Verdensrekordforsøket startet 16. mai fra Økern i Oslo. Siden dette har geograf og journalist, Robert Mohr fra München, syklet opptil 350 km daglig. Turen har gått gjennom Norge, Sverige, Latvia, Russland med Sibir, Kazakhstan, Mongolia og Kina. Deretter fløy han til Los Angeles og syklet tvers over til Florida. Tre måneder etter første pedaltråkk ble verdensrekorden satt. Det var i Texas han nådde den magiske distansen 12.380 km. som var nok til å slå den gamle rekorden satt med en elektrisk motorsykkel. Selv om målet var nådd sluttet ikke Robert å tråkke. Han tok fly fra Florida til London og deretter båt over til Frankrike før han syklet den siste biten til hjembyen München.

Buddy bike m2 texas

Turen var nøye planlagt, og det hjalp godt at han kunne russisk i tillegg til tysk og engelsk. Han hadde også erfaring med liknende eventyr. Tyve år tidligere var han den første til å kjøre jorden rundt med elbil. Han valgte da en KEWET, forgjengeren til norskproduserte Buddy, og for å følge opp tradisjonen kontaktet han Buddy Electric for å låne elsykkelen Buddy Bike M2.

-          Vi var usikre på om Robert mente alvor da han kontaktet oss og lurte på om han kunne låne en elsykkel. Alt kunne jo gå galt på en slik tur, forteller Jan-Petter Skram i Buddy Electric.

For at Robert skulle klare 8 timer på sykkelsetet daglig hadde han med seg tre batterier på 630 Wh hver og tre ladere. I tillegg fikk sykkelen påmontert såkalte «punkteringsfrie» dekk og et forsterket kjede. Han tok med seg favorittsetet fra den gamle sykkelen sin og pakket alt han trengte til turen i to små sykkelvesker. For en mer behagelig tur fikk han også en setepinne med demping. Foruten dette var elsykkelen lik originalutgaven.

Buddy Bike M2

Målet med verdensrekorden var å bevise at elektrisk mobilitet er fremtiden.

-          Hvis jeg klarer å sykle jorden rundt på en elektrisk sykkel, bør det være enkelt for andre å bruke elektrisk transport i hverdagen, sa Robert Mohr før avreise.

De største utfordringene var risikoen for å bli ranet, Mongolias ødemarker samt klimatiske forhold.  Når gradestokken passerte 45 i skyggen ville det blitt krevende om ikke sykkelen hadde vært elektrisk.

Allerede i Sverige ble han frastjålet sykkelen, men den kom raskt til rette ved hjelp av politi og GPS-sporing. Frykten han hadde for Mongolia slo derimot ikke til. Her ble han møtt med åpne armer, fikk enkelt ladet batteriene og fikk tilbud om både kost og losji.

I Sibir og Russland møtte han andre entusiastiske syklister som fulgte han et stykke på veien før han skrudde opp elkraften og suste av gårde. Turens største utfordring støtte han på i trykkende varme i Kina. Strenge regler gjorde at han ikke fikk lov å ta med seg batteriene på flyet til USA. Flere løsninger ble vurdert. Han kunne snu og sykle resten av distansen i Europa. Det ville fortsatt telle som en rekord i Guinness. Den andre muligheten var å finne en forhandler av tilsvarende batteri i Los Angeles. Valget falt på sistnevnte alternativ.

I USA ga det lokale elsyklende politiet gode råd på veien, samtidig som han lovlig kunne øke hastigheten på elsykkelen fra 25 km/t til 32 km/t.

LA.jpg

Turen har gått nærmest knirkefritt uten større problemer. En reparasjon av et overbelastet bagasjebrett og nedslitte bremseklosser foran nå helt på slutten, var det hele. I tillegg byttet han bakdekk i Los Angeles fordi det så slitt ut. Det skulle han komme til å angre på. De punkteringsfrie dekkene hadde klart seg helt fra Oslo til Los Angeles uten så mye som en liten punktering. Det nye bakdekket derimot punkterte hele fem ganger på kort tid. Til slutt fikk han byttet til samme dekk som politiet og de hyppige punkteringene ga seg.

Et stort antall medier har vist interesse for verdensrekordforsøket underveis og han har vært på TV og i aviser i alle landene han har besøkt.

buddy bike m2 russland

Erfaringene Robert har fått fra turen lover bra for alle som vil bruke elsykkel. Det er et pålitelig fremkomstmiddel som lever opp til Roberts målsetting om å vise akkurat det.

Nå gjenstår det bare å vise frem dokumentasjon til Guinness World Records og motta all ære og berømmelse dette fører med seg. Dokumentasjonen består av signaturer fra vitner han har møtt gjennom hele reisen samt bilder av sykkelens kilometermåler underveis.