Verdensrekord på Buddy Bike

Mongolia2.jpg

Verdensrekordforsøket startet 16. mai fra Økern i Oslo. Siden dette har geograf og journalist, Robert Mohr fra München, syklet opptil 350 km daglig. Turen har gått gjennom Norge, Sverige, Latvia, Russland med Sibir, Kazakhstan, Mongolia og Kina. Deretter fløy han til Los Angeles og syklet tvers over til Florida. Tre måneder etter første pedaltråkk ble verdensrekorden satt. Det var i Texas han nådde den magiske distansen 12.380 km. som var nok til å slå den gamle rekorden satt med en elektrisk motorsykkel. Selv om målet var nådd sluttet ikke Robert å tråkke. Han tok fly fra Florida til London og deretter båt over til Frankrike før han syklet den siste biten til hjembyen München.

Buddy bike m2 texas

Turen var nøye planlagt, og det hjalp godt at han kunne russisk i tillegg til tysk og engelsk. Han hadde også erfaring med liknende eventyr. Tyve år tidligere var han den første til å kjøre jorden rundt med elbil. Han valgte da en KEWET, forgjengeren til norskproduserte Buddy, og for å følge opp tradisjonen kontaktet han Buddy Electric for å låne elsykkelen Buddy Bike M2.

-          Vi var usikre på om Robert mente alvor da han kontaktet oss og lurte på om han kunne låne en elsykkel. Alt kunne jo gå galt på en slik tur, forteller Jan-Petter Skram i Buddy Electric.

For at Robert skulle klare 8 timer på sykkelsetet daglig hadde han med seg tre batterier på 630 Wh hver og tre ladere. I tillegg fikk sykkelen påmontert såkalte «punkteringsfrie» dekk og et forsterket kjede. Han tok med seg favorittsetet fra den gamle sykkelen sin og pakket alt han trengte til turen i to små sykkelvesker. For en mer behagelig tur fikk han også en setepinne med demping. Foruten dette var elsykkelen lik originalutgaven.

Buddy Bike M2

Målet med verdensrekorden var å bevise at elektrisk mobilitet er fremtiden.

-          Hvis jeg klarer å sykle jorden rundt på en elektrisk sykkel, bør det være enkelt for andre å bruke elektrisk transport i hverdagen, sa Robert Mohr før avreise.

De største utfordringene var risikoen for å bli ranet, Mongolias ødemarker samt klimatiske forhold.  Når gradestokken passerte 45 i skyggen ville det blitt krevende om ikke sykkelen hadde vært elektrisk.

Allerede i Sverige ble han frastjålet sykkelen, men den kom raskt til rette ved hjelp av politi og GPS-sporing. Frykten han hadde for Mongolia slo derimot ikke til. Her ble han møtt med åpne armer, fikk enkelt ladet batteriene og fikk tilbud om både kost og losji.

I Sibir og Russland møtte han andre entusiastiske syklister som fulgte han et stykke på veien før han skrudde opp elkraften og suste av gårde. Turens største utfordring støtte han på i trykkende varme i Kina. Strenge regler gjorde at han ikke fikk lov å ta med seg batteriene på flyet til USA. Flere løsninger ble vurdert. Han kunne snu og sykle resten av distansen i Europa. Det ville fortsatt telle som en rekord i Guinness. Den andre muligheten var å finne en forhandler av tilsvarende batteri i Los Angeles. Valget falt på sistnevnte alternativ.

I USA ga det lokale elsyklende politiet gode råd på veien, samtidig som han lovlig kunne øke hastigheten på elsykkelen fra 25 km/t til 32 km/t.

LA.jpg

Turen har gått nærmest knirkefritt uten større problemer. En reparasjon av et overbelastet bagasjebrett og nedslitte bremseklosser foran nå helt på slutten, var det hele. I tillegg byttet han bakdekk i Los Angeles fordi det så slitt ut. Det skulle han komme til å angre på. De punkteringsfrie dekkene hadde klart seg helt fra Oslo til Los Angeles uten så mye som en liten punktering. Det nye bakdekket derimot punkterte hele fem ganger på kort tid. Til slutt fikk han byttet til samme dekk som politiet og de hyppige punkteringene ga seg.

Et stort antall medier har vist interesse for verdensrekordforsøket underveis og han har vært på TV og i aviser i alle landene han har besøkt.

buddy bike m2 russland

Erfaringene Robert har fått fra turen lover bra for alle som vil bruke elsykkel. Det er et pålitelig fremkomstmiddel som lever opp til Roberts målsetting om å vise akkurat det.

Nå gjenstår det bare å vise frem dokumentasjon til Guinness World Records og motta all ære og berømmelse dette fører med seg. Dokumentasjonen består av signaturer fra vitner han har møtt gjennom hele reisen samt bilder av sykkelens kilometermåler underveis.

 

 

Buddy Bike anbefalt i elsykkeltest

buddy bike ui5 / c2

VG og TEK.NO ha testet ti elsykler til under 20.000,- og vi er stolte over at Buddy Bike kom svært godt ut.

Her er noen utdrag fra testen:

Bærre lekker

- Design på sykkel vil oppleves veldig individuelt. Når det er sagt så synes vi Buddy er den lekreste sykkelen i testen. Den er veldig stilren uten unødvendige detaljer.

Robust

- Den er robust uten å virke tung eller klumsete i bruk. Sykkelen har veldig solide skjermer, rammer og spiler og dette har selvfølgelig innvirkning på sykkelens vekt.   

Lang levetid

- Dette er en sykkel som tåler mye og som sannsynligvis holder det gående lengre enn mange andre el-sykler.

For menn og kvinner

- Det er riktignok en sykkel med lavt innsteg, men når det kommer til design er det en sykkel som passer begge kjønn like godt.

Førsteinntrykk

- Førsteinntrykket vårt er at dette er en veldig trygg sykkel med spesielt god konstruksjon. Som nevnt er både ramme, spiler osv av høy kvalitet.

Behagelig

- Når det kommer til komfort så er nok Buddy Bike, sammen med Velocity-modellen til XXL, testens mest behagelige sykkel. Her får man verken vondt i rompa eller i skuldrene på lange turer. Sittestillingen er også helt perfekt, ikke for aggressivt, men heller ikke for avslappet.

Testens sterkeste batteri

- 17,5 Ah kombinert med standard 36V gir 630Wh gir en rekkevidde på mellom 80 og 130 km avhengig av assistansenivå, førervekt, terreng osv. Dette er over 100Wh mer enn nestemann på lista. Så ønsker du å sykle lengst mulig uten å lade så er dette sykkelen for deg.

Man får lyst til å sykle

- På våre turer på landeveien er det også nettopp denne følelsen man får: man ønsker å sykle lengst mulig. Buddy Bike er utrolig komfortabel å sykle og den suser avgårde på på de lange strekningene og i slake motbakker. Her produserer man ikke en svettedråpe og i denne testen er det et stort pluss.

Inkludert "alt"

- Sykkelen fra Buddy kommer med det meste. Her har man lys, bagasjebrett og skjermer. I fronten er det enkelt å klikke på en kurv og kurven man eventuelt kan skaffe seg er av den tøffere sorten.

Finesser

- Utover dette har sykkelen også flere finesser som det er greit å nevne. En funksjon som vi satte pris på var at motoren slo seg av etter et par minutter uten bruk. Dette sparer batteriet når man tar småpauser. En annen funksjon var USB-tilkobling på batteriet slik at man kan nødlade hvis behovet melder seg.

Oppsummering

- Buddy Bike er i det hele tatt en veldig gjennomarbeidet sykkel og et veldig sikkert kjøp. Den fungerte godt både på lengre strekninger på asfalten, i byområder, på grusveier (viktig å påpeke at dette på ingen måte er noen terrengsykkel). Dessuten har denne sykkelen fra Buddy testens desidert sterkeste batterikapasitet på 630Wh.

Klikk her for å lese hele testen

Beklager at vi ikke har svart dere!

blomster Buddy bike-001.jpg

Hei folkens,

Vi vil bare beklage til alle som har forsøkt å sende oss mail, men som ikke har fått svar.

For to uker siden fikk vi oppdatert mailsystemet vårt og etter det syns vi det har vært merkelig stille fra buddybike-mailen. Det viste seg dessverre at mailen ikke var koblet til det nye systemet.

Vi forsøker alltid å svare så raskt som mulig på henvendelser fra dere og det skal vi fortsette med!

Ta gjerne kontakt på ny om du er en av de uheldige som ikke har fått svar.

God sommer fra oss i Buddy Electric

 

 

Jorden rundt med Buddy Bike

Jorden rundt på elsykkel

Tirsdag 16.mai startet et Guinness verdensrekordforsøk fra Buddy Electric sine lokaler på Økern i Oslo. Geograf, forfatter, journalist og eventyrer, Robert Mohr fra München, skal sykle jorden rundt på elsykkelen Buddy Bike. Han reiser gjennom Sverige, Latvia, Russland, Mongolia, Kina, USA, Portugal, Spania, Frankrike, og om alt går etter planen skal han ankomme Street Life festivalen i München i september 2017.

- Jeg har brukt lengre tid på planlegging enn tiden jeg skal bruke på selve reisen. Min reiserute er på 24.000 km. og vil slå den gamle rekorden på 12.000 km. med god margin. Denne rekorden ble riktignok utført på en elektrisk motorsykkel, og ikke en elsykkel. For å rekke tilbake til festivalen i september må jeg sykle hele 20 mil om dagen. Det vil si 8 timer på sykkelsetet hver eneste dag, forteller Mohr.

Sykler for miljøet

Målet bak rekordforsøket er blant annet å vise at elektrisk mobilitet er en god transportløsning. Mohr ønsker å bidra til at flere endrer sine transportvaner og tenker mer miljøvennlig. Han sykler daglig mellom arbeid og bolig, og har registrert at det er både raskere, rimeligere og morsommere enn for bilister som kjemper mot tiden i kø.

- Hvis jeg kan vise at det er mulig å sykle jorden rundt på en Buddy Bike, betyr det at det bør være enkelt å bruke elektrisk transport i byene, sier Mohr.

Farer og problemer

Det er mye som kan gå galt når man skal sykle jorden rundt. For å redusere faren for problemer har sykkelen fått punkteringsfrie dekk og et kjede av høyeste kvalitet. Mohr sin største bekymring er at sykkelen skal bli stjålet og han ser for seg at Mongolia blir den mest utfordrende destinasjonen. Dette kommer av at det er mye ødemark der.

- Elsykkelen fungerer også uten strøm om det blir en utfordring å finne ladepunkter. Jeg har med tre store batterier på 630 Wh. Dette gjør at jeg i teorien kan sykle 350 km før jeg må lade, forteller han.

Han har pakket alt han trenger for de neste 4 månedene i to vanntette sidevesker.

- Jeg har med to sett klær, to sett med sko og soveposen min. Så langt det er mulig vil jeg unngå å ta inn på hotell eller herberge. Planen er å ringe på hos tilfeldige familier og høre om jeg kan låne strøm og sove i hagen deres. Jeg blir ekstra glad om jeg blir invitert inn, smiler Mohr.

Allerede på dag tre ble Mohr sin største bekymring en realitet. Elsykkelen ble stjålet fra et vandrehjem i Ørebro, Sverige. Takket være GPS-sporing, politiet og hjelpsomme hotellansatte fant han sykkelen igjen. Frontlys og baklys var ødelagt, men ellers var den i god stand.

Jorden rundt med elbil

Jordomreiser er ikke nytt for Mohr. I 1992/1993 ble han den første til å kjøre jorden rundt med elbil. Turen varte i 8 måneder og han tilbakela ca. 32.000 km. Da var han i begynnelsen av 20-årene og brukte god tid på de ulike destinasjonene.

- På min første jordomreise reiste jeg fra vest til øst, altså motsatt vei. Da kjørte jeg med elbilen Kewet, forgjengeren til Buddy. I den lille elbilen var jeg beskyttet mot vær og vind, det er jeg ikke nå. Det at jeg reiste med forgjengeren til Buddy for 25 år siden er hovedgrunnen til at jeg oppsøkte Buddy Electric for å låne en elsykkel av samme merke.

Ta vare på elsykkelbatteriet i vinter

For vintersyklisten

For deg som ønsker å sykle gjennom vinteren er det først og fremst viktig å vaske sykkelen regelmessig for å unngå slitasje fra salte veier.

Parkerer du sykkelen ute eller i en kald garasje er det lurt å ta med batteriet inn. Å starte en sykkeltur med nedkjølte batterier betyr redusert rekkevidde og økt slitasje på batteriet. Når det gjelder lading er det ingen elsykkelbatterier som liker å lade ute i kulda. Hovedregelen er med andre ord å ta med batteriet inn på vinteren.

Husk også at batteriet liker å lade ofte. Du behøver ikke og bør helst ikke vente til det er lite strøm igjen før du lader.

 

For deg som gir elsykkelen en pause i vinter

For deg som ikke ønsker å sykle i kulde og snø har vi laget en enkel beskrivelse av hvordan batteriet bør lagres. Det aller viktigste er imidlertid at batteriet ikke blir liggende tomt for strøm over en lengre periode.  

 

Lagre batteriet på 1-2-3:

1.  Hvis batteriet har en av/på-knapp må du sjekke at det er slått av.

2. Batteriet skal være litt mer enn halvfullt (50-80%) når det lagres.

3. Batteriet bør lagres fuktfritt i romtemperatur (15-25 grader).

 

Du kan kontrollere at batteriet har 50-80 % strøm ved at 3 av 4 punkter lyser når du trykker på knappen øverst på batteriet. Skal du lagre batteriet lengre enn 2 måneder anbefales det at du lader batteriet opp til 50-80% annenhver måned.

Husk at det kan være både fukt og kulde i en garasje. Det er derfor lurt å lagre batteriet inne i boligen din.

Når våren kommer og du ser frem til en sykkeltur, lader du batteriet opp til 100% før sykkelen tas i bruk.

Så enkelt er det å ta vare på batteriet til din Buddy Bike!

 

Trialsyklist herjer med Buddy Bike

En av verdens beste trialsyklister, Eirik Ulltang, har fått herje med vår elektriske terrengsykkel Buddy Bike Mi5. Det er ingen tvil om at Ulltang er en råtøff type. I sommer syklet han opp til Preikestolen og kun to steder gikk han av sykkelen. I tillegg til dette har han hoppet Svolværsgeita på sykkel med 355 meter rett ned på hver side.

Vi er imponerte over Ulltang sine ferdigheter på sykkel .

Sjekk ut videoen og se selv!

Ps. Sett på lyd for å høre den kule Buddy-låta og velg HD-kvalitet i innstillingene.

Etter en testtur på elsykkel, ble Anne-Marie frelst

Anne-Marie Ørud (72) tester en Buddy Bike Ui5 L og stortrives.

Anne-Marie Ørud (72) tester en Buddy Bike Ui5 L og stortrives.

Anne-Marie Ørud smiler fra øre til øre. Hun har fått prøve en Buddy elsykkel, og dommen er klar:

– Det er en herlig følelse å være tilbake på sykkelsetet. Dette er så utrolig gøy! Nå er det ikke lenger en ny kjøkkenvekt som står på ønskelisten min til jul, sier hun lurt.

Fysioterapeuten overbevist

Camilla Artmeyer, fysioterapeut ved Fokusklinikken, innrømmer at hun var litt skeptisk til elsykkel i starten.

– Jeg har aldri vært stor fan av sykling generelt, det er ikke min idrett. Så jeg har vel tenkt at elsykkel er for de late. Men nå har jeg prøvd det selv, og ser virkelig helseeffekten det kan ha. Du blir mer mobil, kommer raskere fra sted til sted, og så får du økt helseeffekt, sier fysioterapeuten.

Artmeyer ser nå at elsykkel ikke er passiviserende, men heller tvert om. Man må tråkke for å komme frem og du kan regulere hvor mye hjelp du vil ha. Det kan være den hjelpen mange trenger for å komme i gang. Nå vil hun absolutt anbefale elsykkel for sine kunder i den rette målgruppen.  

Les hele artikkelen på Fokusklinikken sine hjemmesider.

Har Matt Damon drukket av denne koppen?

MATT DAMON SIN KOPP?

MATT DAMON SIN KOPP?

Denne uken kom Buddy-elbilene og Buddy Bike-elsyklene tilbake til Norge fra filminnspillingen i Canada. Bilene og elsyklene har i forbindelse med storfilmen Downsizing vært utlånt til filmgiganten Paramount siden april. Norske medier florerer for tiden av artikler knyttet til den kommende komedien, ikke bare fordi Buddy er med, men også fordi deler av innspillingen foregår i Lofoten.

VG: Norske Buddy blir Hollywood-stjerne

I bagasjerommet til en av de returnerte Buddyene fant vi en liten suvenir, nemlig en kaffekopp av merket Muldoon's Coffee. Koppen har tydelige kafferester, men hvem har drukket av den? Matt Damon? Kristen Wiig? Neil Patric Harris? Alec Baldwin? Christoph Waltz? Foreløpig forblir dette et mysterium...

Groruddalen: Maikens Buddy blir snart verdenskjendis

For to av Buddyene fortsetter kjendislivet en stund til. De blir nemlig værende i Canada i tilfelle noen av filmsekvensene må filmes på nytt. Kanskje ser vi de igjen på den røde løperen under premieren? Selvsagt med Matt Damon bak rattet..

Slik ser det ut når Buddy Bike produseres

GRØNT ER SKJØNT: Den spreke grønnfargen pryder terrengsykkelen Buddy Bike Mi5  

GRØNT ER SKJØNT: Den spreke grønnfargen pryder terrengsykkelen Buddy Bike Mi5  

Salget av Buddy Bike har gått over all forventning. I skrivende stund har vi kun noen få elsykler igjen hos Buddy Electric på Økern. Nye er heldigvis rett rundt hjørnet, og vår neste leveranse består av et stort antall av både Ui5L, Ui5 M og Mi5. Det er ingen tvil om at mange har fått smaken på denne enkle og effektive måten å forflytte seg på. Noe vi skjønner godt!

PRODUKSJONEN: Syklene er nydelig oppstilt på rekke og rad, klare for å gjøre hverdagen lettere for deg!

PRODUKSJONEN: Syklene er nydelig oppstilt på rekke og rad, klare for å gjøre hverdagen lettere for deg!

Tilbakemeldingene fra våre nye Buddy Bike-kunder har vært svært positive og salget har tatt av. Spesielt har vi fått gode tilbakemeldinger på at sykkelen gir god kraft, også i bratte oppoverbakker. Dette liker vi å høre, det er jo i de tyngste bakkene man virkelig behøver motorhjelpen!

Buddy Bike blir Hollywood-stjerne

PÅ REKKE OG RAD: Ti hvite elbiler og seks elsykler har ankommet Toronto

PÅ REKKE OG RAD: Ti hvite elbiler og seks elsykler har ankommet Toronto

Sammen med elbilen Buddy skal Buddy Bike spille mot Matt Damon i storfilmen "Downsizing". Rollelisten inkluderer stjerner som Kristen Wiig, Jason Sudeikis, Alec Baldwin, Neil Patric Harris, kjent fra "How I Met Your Mother" og ikke minst Christoph Waltz, sist sett som skurk i James Bond-filmen "Spectre". 

VG: Norske Buddy blir Hollywood-stjerne

Eposten fra filmprodusenten Paramount Pictures i Hollywood var farlig nær å havne i spam-boksen vår. Heldigvis ringte de etter noen dager og vi forstod omsider at de mente alvor da de forespurte ti hvite elbiler og seks hvite elsykler.

Buddy Bike Ui5 L hadde vi allerede på lager, men det var en utfordring å skaffe ti hvite Buddy-elbiler. Vår eneste mulighet var å be kundene våre om hjelp. Forespørslene ble møtt med entusiasme og vi fikk låne flere hvite elbiler i bytte mot elsykler, Buddy-elbiler i en annen farge eller andre elbiler. Takket være kundene våre kom vi i mål og kunne skrive kontrakt med filmselskapet.

Groruddalen: Maikens Buddy blir snart verdenskjendis

DSC_2281.jpg

Regissør og Oscarvinner, Alexander Payne, står bak den dagsakutelle komedien. Handlingen går i korte trekk ut på at den norske vitenskapsmannen Dr. Jorgen Asbjornsen tilfeldigvis oppdager hvordan han kan krympe mennesker til å bli en brøkdel av sin normale størrelse. Dette kan bli løsningen på overbefolkning og miljøkatastrofen verden står ovenfor. Payne uttaler at dette vil bli hans største film noensinne.

Elsyklene og elbilene er nå trygt fremme i Toronto og blir her over sommeren. Når filminnspillingen er ferdig blir de mest sannsynlig auksjonert bort til ivrige fans i USA eller Canada.